Omhoog die bouw, moet dat nou?

Op de website van het Eindhovens Dagblad verschijnt met regelmaat een artikel over een nieuw bouwplan. Het gaat dan steevast om een project en dat project kan niet zonder een ontwikkelaar. Dat gaat zo al jaren en het meest recente voorbeeld betreft een project op/aan het Stationsplein. Aangezien Eindhoven een soort van metropool zijn wil, schieten ook dit keer de ontwerpen de hoogte in. Op de bewuste plek ontstaan 450 woningen. Is dat zo’n goed idee? 

Eindhoven verliest ‘groente’
Ik dacht eerst nog dat het slechts schijn was, maar vandaag heb ik een luchtfoto uit 1985 vergeleken met een recente satellietfoto van Google Earth. Daar waar de natuur in het midden van de jaren tachtig onze stad hier en daar nog een wat groene aanblik gaf, is dat vandaag de dag voor een groot deel ‘wegbebouwd’. Prachtige bouwsels met duurzame materialen maken het verlies aan groen niet ongedaan. Evenmin helpt het bij de realisatie van de beoogde luchtkwaliteit in de binnenstad.

Eindhoven 1985 (bron: Eindhoven in beeld)

Schaduwkant
Een tweede aspect waar ik het letterlijk maar niet warm van krijg is dat hoogbouw ook de zon weghoudt van plekken waar die voorheen wél vrij spel had. In relatie tot de geplande nieuwbouw bij het station is dat misschien minder relevant omdat de schaduw niet direct een tuin of terras zal treffen, maar op andere plekken in de stad is dat steeds vaker wel het geval.

Eindhoven nu (bron: Google Earth)

Stof tot nadenken
We hebben de mond vol inzake doorontwikkeling van de stad met behoud of verbetering van het leefklimaat. Als je met je fietsje of te voet op de splitsing Emmastraat en Willemstraat bent beland, vraag je je af of die verdraaide hoogbouw nu wel zo’n goed plan is. Wanneer je er ook komt: het waait er altijd en bij droog weer voert de wind van alles mee. Dat is overigens bij de kruising Boschdijk en Fellenoord ook het geval. Ook daar werkt de hoogbouw als een windversterker. Bijvoorbeeld merkbaar als je er met je gemotoriseerde tweewieler netjes voor rood staat te wachten.

Allure, maar tegen welke prijs?
Het is goed dat Eindhoven ‘zun eigen’ op de kaart zet en het is begrijpelijk dat projectontwikkelaars welwillend zijn om moderne bouwsels op peperdure grond te plaatsen. Daar zal ik niets van zeggen. Maar ik vraag me wel af hoe de generaties na ons zullen terugkijken op de beslissing om pakweg 1000 nieuwe centrumbewoners op een paar vierkante meter bij het station onder te brengen. Al betwijfel ik of tegen die tijd het station nog te zien zal zijn.

Het wijdse karakter blijft niet gehandhaafd

P+R en met de bus
Zodra die torens er staan rijd ik er wel een keertje langs. Niet met de auto, want die zet ik natuurlijk op een ‘Park and Ride’ neer. Eerst vanuit Gestel naar Van der Valk en daarna met de bus via de HOV-baan, zo het centrum in. Is een stuk sneller. Of ik pak de Tomos en rijd dan via de Grote Berg naar de Kerkstraat en steek dan, net als vroeger, door naar de Vestdijk. Als ik voor die tijd tenminste nog niet van mijn brommertje ben afgeblazen…

2total visits,1visits today

2 comments

  • bleenhouwers

    Wie nog meer wil weten over District E kan daarvoor ook een digitaal boek bekijken dat als pdf-bestand op het web staat:

    https://eindhoven.raadsinformatie.nl/document/5439526/1/17bst00842_-_Bijlage_4_-_DistrictE_Boek_Final

    Even kopiëren en plakken in je url-balk als de link het niet automatisch doet.

  • Wim

    Omhoog die bouw, ik vind het wel mooi. En handig!

    Je ziet dat steeds meer mensen graag in het centrum willen wonen. En dan t liefst in een jaren 30 huis. Maar wel zo dicht mogelijk bij De trein. Dat past dus niet.
    Als je meer huizen binnen de ring wilt, dan kun je maar één ding: omhoog. Maar dan wel met woningen en niet met kantoren.
    Als je begint vlak bij het station met de hoogste gebouwen en dan op een “natuurlijke wijze” lagere hoogbouw eromheen tot je op den duur weer op Eindhovens niveau uitkomt dan kan dat best mooi worden. En waarschijnlijk beter voor het milieu omdat mensen in die hoogbouw binnen 5 minuten op het station staan en dus geen auto meer willen hebben. Misschien nog een Tomos vanwege de midlifecrisis, maar voor de rest lopend of met de fiets of met het openbaar vervoer. Met die 10 minutendienst en die snelle treinen en woon-werkverkeer van maximaal een uur kom je in Amsterdam en Den Haag van je flatje op 150 meter hoogte.
    Kijk maar eens in Den Haag en misschien Rotterdam hoe het eruit kan zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *